Het effect van meer waardering op de werkvloer

Een mooi compliment, een cadeautje of een bos bloemen: een blijk voor waardering maakt ons allemaal blij. Op de werkvloer is dit effect nog groter dan u denkt. Ontdek wat een schouderklopje met uw medewerkers en collega’s doet.

We ontvangen graag complimenten. Een “goed gedaan” geeft het gevoel dat we ergens goed in zijn, gesteund zijn en ‘ertoe doen’[i]. Maar wist u ook dat meer waardering leidt tot meer werkplezier, gezondheid en een betere werkrelatie? De wens van iedere werkgever!

Meer werkplezier
Het is bewezen: werknemers die zich gewaardeerd voelen hebben meer werkplezier, zijn collegialer en hebben minder rivaliteit onderling.
Gewaardeerde medewerkers zijn bovendien meer gemotiveerd en blijven gemiddeld langer bij een organisatie werken. Sterker nog: waardering is een van de belangrijkste redenen om bij een bedrijf te blijven werken, zo schrijft Stepstone.[ii]

Betere prestaties
Volgens onderzoeker Arjan Non maakt waardering ons niet alleen gelukkiger, we gaan er ook beter door presteren[iii]. Ook is bewezen dat er een goede balans moet zijn tussen de hoeveelheid inspanning op het werk en de mate van waardering[iv]. En dat klinkt logisch, want als uw medewerker hoort wat hij goed doet, geeft dat motivatie om door te gaan. Dat zorgt voor meer productiviteit, zelfontplooiing en het brengt uw medewerkers dichter bij elkaar. Daar profiteert uw hele organisatie van.

Minder ziekteverzuim
Uit onderzoek van TNO[v] blijkt dat werkstress beroepsziekte nummer één is. En wist u dat gebrek aan waardering één van de belangrijkste factoren voor werkstress is? Hoogleraar Rob Blomme stelt dat meer waardering op de werkvloer zorgt voor gezondere medewerkers[vi]. Niet alleen mentaal: gewaardeerde medewerkers bewegen meer én eten gezonder dan niet-gewaardeerde medewerkers.

Geven maakt blij
Waarderen maakt niet alleen uw medewerkers gelukkiger. Het is bewezen dat ook de gever van een compliment of cadeau plezier ervaart[vii]. Alle reden dus om uw medewerkers regelmatig in het zonnetje te zetten.
 
U ziet: met meer waardering kunt u veel bereiken voor uw mensen én organisatie. Laat het niet bij woorden, maar zet uw waardeermoment kracht bij met een mooi geschenk. Het eindejaar biedt hiervoor een goede gelegenheid. De kroon op de inzet van uw medewerkers van het afgelopen jaar. Benieuwd hoe u uw waardering kunt tonen met een mooi geschenk? Bekijk ons veelzijdige assortiment aan kerstpakketten. Voor ieder wat wils!

Bekijk kerstpakketten

Tip: persoonlijk eindejaarsgeschenk
Maak het uitreikmoment compleet met persoonlijke aandacht. Hoe u dat doet? Lees onze tips voor het persoonlijk maken van uw eindejaarsgeschenk. Of lees hoe u het uitreiken van uw geschenken extra bijzonder kunt maken waardoor uw geschenken extra waarde krijgen. 

[i] Van Marwijk, F., & Van Poortvliet, H. (2017). Het groot complimentenboek (3e ed.). Zaltbommel, Nederland: Uitgeverij Haystack.

[ii] Stepstone. (2012). Welzijn op het werk. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.stepstone.nl/content/nl/downloads/whitepaper-geluk-op-het-werk.pdf

[iii] Van der Schrier, M. (2017, 10 januari). Wees gul met complimenten. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/10/wees-gul-met-complimenten-6134376-a1540553

[iv] Siegrist, J. (2012, april). The measurement of effort–reward imbalance at work: European comparisons. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953603003514

[v] TNO. (2017). Factsheet week van de werkstress 2017. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van http://www.monitorarbeid.tno.nl/dynamics/modules/SPUB0102/view.php?pub_Id=100538&att_Id=4911

[vi] Open Universiteit Heerlen. (2017, 3 maart). Oratie Rob Blomme: Respect en waardering op werkvloer leidt tot gezonde werknemers. Geraadpleegd op 13 maart 2018, van https://www.ou.nl/-/oratie-rob-blomme-respect-en-waardering-op-werkvloer-leidt-tot-gezonde-werknemers

[vii] Van Marwijk, F., & Van Poortvliet, H. (2017). Het groot complimentenboek (3e ed.). Zaltbommel, Nederland: Uitgeverij Haystack.